Algemeen
Horizontaal Toezicht is een door de Belastingdienst ontwikkelde methode van toezicht houden op de uitvoering van fiscale regels. Hierbij vindt de controle niet plaats door de Belastingdienst maar door de werkgever. Deze voert op basis van een aantal afspraken met de Belastingdienst een set van controles uit. De werkgever rapporteert aan de Belastingdienst. Ook op het gebied van autobelastingen wordt het Horizontaal toezicht steeds meer ingezet. Werkgevers toetsen de inzet van de auto's van zaak op privégebruik.
De Belastingdienst heeft in samenwerking met marktpartijen een set van eisen, kaders en normen opgesteld waaraan aanbieders van digitale ritregistratie apparatuur moeten voldoen. De opdracht tot het opstellen van dit normenkader is gegeven door het Landelijk Coördinatie Centrum Auto (LCA). Het normenkader gaat in op de volgende aspecten::
- Integriteit
- Volledigheid
- Continuïteit
- Controleerbaarheid
Neem contact op met de afdeling planning via planning@fleetlogic.nl
Fleetlogic maakt in tegenstelling tot veel van haar concurrenten geen gebruik van GPS voor het bepalen van de afgelegde afstand. De Fleetlogic apparatuur maakt gebruik van de motorpuls of wordt direct op de canbus van het voertuig aangesloten. Registratie via de motorpuls geeft een zeer kleine afwijking ten opzichte van de dashboardkilometers. Fleetlogic heeft gemiddeld een afwijking die kleiner is dan 1%. Slimme algoritmen in de boardcomputer zorgen voor deze hoge nauwkeurigheid. Registratie via de canbus zorgt voor een afwijking van 0% aangezien de registratie exact gelijk is aan de dashboardkilometerstand. Voor het aanleveren van een fiscale rapportage aan de belastingdienst zijn kilometercorrecties in dit laatste geval niet van toepassing. Dit bespaart uw organisatie tijd, gedoe en kosten. Een bijkomend voordeel.
Fleetlogic maakt gebruik van de motorpuls of een canbuskoppeling om de afgelegde afstand te bepalen. Hiermee heeft Fleetlogic een uiterst nauwkeurig systeem van kilometerregistratie met afwijkingen die minder zijn dan 1% ten opzichte van de dashboard kilometers bij motorpuls en 0% bij een canbuskoppeling.
Een bijkomend voordeel van het meten van de motorpuls is dat privé ritten kunnen worden afgeschermd terwijl de afgelegde afstand wel wordt geregistreerd. Locatie informatie op basis van de GPS technologie kan bij Fleetlogic in geval privé ritten uitgeschakeld worden terwijl er wel een sluitende fiscale registratie is.
Diensten
Als uw gebruikersnaam is gekoppeld aan een werknemer in Fleetwin, kunt u middels de “forgotten password “ optie uw inloggegevens opvragen.
U heeft geen groepsrechten om gegevens van dit voertuig of deze werknemer te bekijken. Oplossing: De beheerder kan controleren of de groepsrechten op alle entiteiten goed staan.
U krijgt deze melding als de rit bij verwerking niet kan worden gekoppeld aan een werknemer. • Bij gebruik van ID-buttons wordt waarschijnlijk gescand met een ongeregistreerde ID-button. Dit kunt u controleren via “ritten op voertuig, opvragen ritdetail, badgecode controleren". • Er is geen vaste chauffeur aan het voertuig gekoppeld.
Het pas- of badgenummer moet 16 karakters lang zijn. U kunt de lengte aanvullen door voorloopnullen toe te voegen.
Van en voor berijders
Rond het gebruik van telematica ontstaan altijd belangrijke vragen omtrent privacy en afscherming van gegevens. Met uw werkgever en wellicht de OR worden afspraken gemaakt over de informatie die uw werkgever kan gebruiken. Uitgangspunt hierbij is dat alleen die informatie wordt gebruikt die nodig is voor het beoogde doel. De bewerking van de gegevens vindt plaats binnen het wettelijke kader (de Wet Bescherming Persoonsgegevens, de WBP). Fleetlogic heeft privacy en de beveiliging van gegevens hoog in het vaandel staan. Onze data wordt versleuteld verstuurd van uw boardcomputer naar onze server. Onze server staat in een van de zwaarst beveiligde datacenters van Nederland (Tier 4 datacenter). Fleetlogic heeft een bedrijfscode opgesteld die is ondertekend door de medewerkers van Fleetlogic. Verder is Fleetlogic ingeschreven bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
Uw voertuig is uitgevoerd met een schakelaar die in verschillende standen gezet kan worden. Deze schakelaar maakt het mogelijk om een rit te typeren. In het algemeen kan de schakelaar in drie standen worden gezet: - De stand 'P' voor privé ritten. De ritten die u maakt kunnen - afhankelijk van de afspraken met uw werkgever - afgeschermd zijn. - De stand 'Z' voor zakelijke ritten. - De stand 'W' voor Woon-Werk ritten. Afhankelijk van de gekozen configuratie kunt u bij het starten van het voertuig een attentiesignaal horen. Dit signaal attendeert u op het maken van een keuze. Tijdens de rit kunt u het rittype nog wijzigen. Zodra u de rit beëindigt, wordt het rittype opgeslagen. Mocht u na het afsluiten van de rit alsnog het rittype willen wijzigen, dan kan dit via de software applicatie Fleetwin.net. Als u zelf geen rechten heeft tot deze applicatie, kunt u dat aan uw beheerder vragen.
Afhankelijk van de afspraken met uw organisatie staat uw boardcomputer zo ingesteld dat er in een vast tijdsinterval een GPS fix plaatsvindt. Het kan zo zijn dat u met het voertuig vertrekt van een locatie en dat er na een korte tijd (afhankelijk van de instelling meestal een paar seconden) de GPS fix op een andere locatie wordt geregistreerd. In dat geval wordt de tweede locatie in de rittenregistratie weergegeven. Een andere verklaring is dat een GPS fix niet mogelijk was als gevolg van bebouwing of locatie (kelder, parkeergarage).